onsdag 4 juli 2012

Min lilla kökstäppa





Med monstret till gräsklippare har jag klippt en väg genom min sommaräng upp till mitt köksland som jag gjort i ordning i våras. Det är placerat på gaveln av vårt vedhus så läget är rätt skyddat. Här är det också på säkert avstånd från hungriga höns...hoppas jag i alla fall.. Hittills har de då aldrig lubbat så här långt från hönshuset så jag hoppas som vanligt på det bästa. Här är ledordet lättodlat så som ni ser odlas inga horribla mängder utav något och det mesta är sådant som sköter sig själv... Jag har valt att odla i pallkragar eftersom jag tror att det blir mindre ogräs då. Under gruset har jag lagt markväv som sedan kragarna står på så nog vore det väl rackarn om jag inte ska slippa rensa i alla fall denna sommar...hihi. I kragarna har jag rabarber, jordgubbar, potatis, gräslök, dill, rädisa och sallad. I en zinkbalja har jag satt sockerärt. Tycker att det ser lovande ut på de flesta håll men som sagts tidigare är mina fingrar kanske inte de grönaste. Det är mer tur än skicklighet när något klarar sig här... "Porten" in till kökslandet hade jag större planer för men det fes av. Tanken var att det skulle bli något av en portal men istället blev det bara fyra pinnar rakt upp. Vi får väl se om jag gör det klart i år eller om det blir nästa år...hoho. Humlen som ska klättra och göra portalen grön är då så ynklig att den knappt slingrat högre än gullstaven ännu. Däremot spirar  pinnarna för fullt... Kan det vara sälg tro? Jag högg på måfå några "slypinnar" utan närmare eftertanke... Efter någon vecka upptäckte jag att pinnarna fortfarande tycktes leva...hmm. Undrar om de bara lever av barken eller om de tänker fortsätta leva där de nu står. Det kan bli spännande att se... 

Goder afton på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar