söndag 7 april 2013

Ute och kollar läget

"Stortuppen"




"Lilltuppen"

När det börjar vara milt på dagarna och lite barmark tinat fram blir Stortuppen och hans hönor lyckliga över att få komma ut och sprätta runt några timmar. I flocken har vi också Lilltuppen, han accepteras av flocken men har inga egna brudar. Stortuppen är bas och håller stenkoll på sina brudar. Lilltuppen och några bruna höns fick vi för ett par år sedan av en gammal man. Tanken var att vi skulle knocka tuppen och bara ta hönsen men när vi såg vilken sötis han var kunde vi inte döda honom. Han är dessutom märkt runt foten vilket kanske innebär att han är lite finare än oss andra, vad vet jag...hihi. Han är också så pass tam att man kan hålla han i famnen och mata ur handen. Bor man så att man har möjlighet att ha höns är det verkligen något jag rekommenderar.

Kuckeliku på er!

4 kommentarer:

  1. Wow vilken stilig tupp, tur ni inte nackade honom.
    Skulle gärna ha höns någon gång i framtiden om jag får mitt drömhus på landet. Hade faktiskt höns och lite andra djur som barn.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Vi har också höns här hemma. En tupp och fem damer. Riktigt mysigt med höns tycker jag och ett plus att de är så lätta att sköta.
    Mysigt att se dem sprätta runt hemma i trädgården och även att få gå in i hönshuset och plocka ägg.
    Skulle även jag rekommendera höns till alla som har möjlighet.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra tuppar och hönor du har!
    Vad är det för ras?
    Jag har precis utökat min hönsflock med 6 st kycklingar.
    Finns inte mycket som är mysigare än egna höns.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra tuppar o hönor ni har! Härliga bilder! Må så gott! Kram Helén

    SvaraRadera