måndag 8 oktober 2012

Pysselutmaning



Pysseltokig som jag är har jag hakat på Fiffiga Systrars pysselutmaning... Månadens tema var knappar och mitt bidrag är en enkel variant på servettring. Med samma teknik kan man naturligtvis också göra armband, hårband eller kanske dekoration till ljuslykta, kruka eller burk...

Det här behöver du:
Knappar  (Bäst funkar det med knappar som har fyra hål)
Sidenblommor
Resårtråd
Två nålar 
Så här gör du:
Klipp till en tråd i lagom längd, till servettring behövs ca 25 cm. Pilla sönder sidenblommorna så att du bara har tygblomorna kvar, inga plastdetaljer. Fäst en nål i varje ände av resortråden och trä den genom knapparna som bilden visar. För att hålla styrning på allt är det bra att kroka fast lillfingret i öglan som bildas innan första knappen. Den öglan fäster du avslutningsvis runt sista knappen och på så sätt bildas en ring. Trä knappar och knappar med blommor bakom till du fått önskad längd... Avsluta med att knyta ihop de båda trådändarna och fäst ihop ringen med öglan.

När det kommer till att beskriva hur jag gjort något hör jag alltid Farbror Frej i huvudet... Ni vet, Hå hej med Farbror Frej... Han var ju så flink på att beskriva han. Värre är det med mig men om något är oklart får ni väl fråga så ska jag försöka svara...hihi.

Lycka till!

Är du också sugen på att haka på utmaningen så titta in hos Fiffiga Systrar

3 kommentarer:

  1. Oj oj vad fint det blev!! Riktigt snygga servettringar och vi kan verkligen tänka oss att de blir kanonfina som armband också... eller hårspänne kanske?! Möjligheterna är oändliga!

    Vi kommer att lägga upp ditt bidrag i slutet av månaden! Mycket roligt att du ville vara med!!

    Tack för fin länkning!

    Kram Emelie och Elin

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Väldigt bra bidrag till tävlingen, du har nog en stor chans att dra hem vinsten!
    Tack för tipset med en "avdelare" i rummet, det va smart tänkt.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Va´fina!! Du är duktig du!! Hoppas du vinner tävlingen!!
    Kram Helén

    SvaraRadera