fredag 29 juni 2012

När tanken räknas




Jag har en underbar vän som gillar att resa. Hon är ständigt på jakt efter nya utmaningar och äventyr. När jag såg halssmycket med jordgloben och kikaren kände jag att det skulle passa prefekt runt halsen på henne. Halsbandet kom dock i en halvtrist plastpåse vilket inte kändes som en rolig gebortförpackning... Därför vek jag mig en liten ask att stoppa det i. Plötsligt blev det en present med mycket tanke och kärlek. Att vika en pappask är superenkelt och så fint att stoppa små saker i. Man kan ju välja precis vilket papper som helst men den här gången valde jag blad från ett nothäfte. Jag tänkte att jag lite snabbt skulle beskriva hur jag gjort asken. Den som är intresserad kan glutta nedan...

Trevlig helg alla goa!


Klipp till två kvadrater, den ena ska vara ca 1cm mindre, 
markera ut mitten genom att på diagonalen rita streck från hörn till hörn så 
att det bildar ett kryss. Mitten på krysset är mitten på papperet...hihi. Vik sedan 
in hörnen mot mitten...
Vik ut två motsatta hörn och vik sedan in kanterna mot mitten så att det bildar en "slips" som bilden visar. Vik sedan ut och gör samma sak med de andra hörnen...
När du nu veckar ut papperet har du en massa veck runt en kvadrat i mitten. Kvadraten bildar "botten i asken. Nu ska du klippa 
efter vikningen in mot den lilla kvadraten på fyra ställen enligt bilden... 
Sedan är det bara att vika ihop sin ask. Det mindre papperet bildar naturligtvis underdelen på asken eftersom den blir något mindre...
Sedan är det bara att dekorera sin ask på valfritt sätt och stoppa valfria pinaler i...hihi 
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Hej hej!

    Oj va kul att se att andra kan göra sådana där askar..jag gjorde nog hundratals när jag va liten (yngre kanske man säger). Bra att ha allt möjligt i. Får lära mina barn dem sen....iaf nåt man kan lära som går i arv hahah.
    H/Malin

    SvaraRadera